Intentionen med forløbet er at styrke elevernes forståelse af, hvordan man kan bruge modeller og modellering i samfundsfag samt at give dem et redskab til indlæring af faglige begreber på en ny måde.
De begreber der arbejdes med er:
Elasticitet. I denne sammenhæng fokuseres på priselasticitet
Effekten af alder på elasticitet
Effekten af afgifter på en vare med lav elasticitet
Virkningen på statens indtægter og udgifter ved en afgift.
En grundlæggende kompetence i samfundsfag er at forholde sig kritisk til modellerne. Det betyder at eleverne skal kunne stille spørgsmål som:
Hvad er modellens rækkevidde?
Hvilke variable er med og hvilke er ikke med - og hvad betyder det for modellen?
Forløbet er beregnet til at kunne afvikles i en enkelt lektion hvor eleverne arbejder med elevspørgsmål (se nedenfor). Hvis det ønskes kan man naturligvis forlænge forløbet, f.eks. Ved at bruger mere tid på:
dilemmaer vedrørende statslig regulering via afgifter.
modellens anvendelighed og elevernes faglige udbytte af arbejdet
Anvendelse af modeller i faget og ideer til modeller i andre dele af faget
Indledende spørgsmål
Prøv modellen!
Nu kan du downloade en model om elasticitet og åbne den i NetLogo. Modellen finder du her <link>
Bare prøv dig frem. Der kan ikke gøres noget forkert.
Hvis modellen pludselig opfører sig mærkeligt, kan du altid lukke den og downloade den igen via linket ovenfor.
Prøvat sætte afgiften på cgaretter op med forskellige beløb. Hvad sker der med figurerne?
Hvad viser graferne?
Hvad viser opgørelserne i felterne med tal?
Modellen og Elasticitet
Forklar hvad de forskellige elementer i modellen viser.
Findes der lignende produkter som forbrugerne kan substituere med? Hvilke?
Hvilken type gode er der tale om (luksusgode eller nødvendighedsgode)?
Hvordan er tidsperioden for forbruget af cigaretter?
Overvej hvordan de to aldersgrupper i modellen (over og under 24) adskiller sig fra hinanden med hensyn til elasticitet.
Model: Interface og Kode
Kør modellen igennem med 10 stigninger på hver 1 kr i afgift
Hvilken af de to grupper skifter mest fra rygere til ikke-rygere når afgiften sættes op? Kan I forklare det?
Hvordan udvikler statens indtægter og udgifter sig? Kan I forklare hvad der sker?
Ændringer i koden
Find det sted i koden hvor elasticiteten angives for de forskellige aldersgrupper. Sæt elasticiteten for unge (under 24) til -1.80 og for voksne (over 24) til -1.2. Kør modellen igen med de nye værdier.
Hvad sker der nu med andelen af rygere og ikke-rygere? Forklar ændringerne
Hvad sker der nu med statens indtægter og udgifter? Forklar ændringerne
Betydningen af elasticitet
Forklar med jeres egne ord hvad det betyder for statens indtægter om priselasticiteten på cigaretter er elastisk eller uelastisk
Forklar med jeres egne ord hvad det betyder for statens udgifter om priselasticiteten på cigaretter er elastisk eller uelastisk
Evt. supplerende spørgsmål
Hvilken del synes du er vigtigst i modellen og hvorfor?
Er der noget I synes mangler i modellen? Hvorfor/Hvorfor ikke?
Eleverne skal starte med at downloade Netlogo og derefter se nedenstående to videoer. Netlogo kan hentes her: http://ccl.northwestern.edu/netlogo/
Introduktion til Netlogo
Introduktion til model interfacet
Netlogo modellen kan hentes her:
Introduktionsvideo
Løsningsvideo
Eleverne antages at have læst om elasticitet, f.eks i Lene Nibuhr Andersen og Jakob Sinding Skött: Økonomibogen, Columbus 2016 s. 41-56.
Læreren kan evt. orientere sig om de benyttede elasticiteter i dette paper: [1]. [Esben Meulengracht Flachs, Mette Bjerrum Koch, Knud Juel: Sundhedsmæssige konsekvenser ved ændringer i tobaksprisen, Statens Institut for Folkesundhed, SDU, 2013] s. 4-5